DRUMUL DE CALE FERATA DIN MOLDOVA si-a inceput existenta la 15 (28) august 1871 prin ruta Tiraspol-Chisinau, care la sfirsitul sec. XIX inceputul sec. XX si-a finalizat constructia.
Lungimea totala a cailor ferate din Moldova constituie – 1113 km, densitatea carora prezinta 33 km pe 1000 km 2 .
Principalele noduri feroviare din Moldova sunt: Chisinau, Balti, Basarabeasca, Ocnita, Ungheni.
Un important aport in activitatea si dezvoltarea cailor ferate din Moldova ii revine Colegiului Tehnic Feroviar din Balti, care pregateste specialisti pentru acest domeniu de activitate in economia nationala.
Activitatea Colegiului Tehnic Feroviar din Balti s-a inceput in anul 1983 conform Hotirarii Guvernului nr.2208-228 din 21.05.1983 in subordonarea Ministerului Transportului.
Prin Hotarirea Guvernului nr.816 din 28.07.1998 Colegiul Tehnic Feroviat a fost transferat in subordonarea Ministerului Educatiei si Stiintei al Republicii Moldova.
In anul 2005 in Colegiul Tehnic Feroviar s-a desfasurat evaluarea academica si a fost acreditat, eliberandui-se Certificatul de acreditare AC Nr.0101.
Colegiul dispune de o baza tehnico-materiala necesara pentru pregatirea specialistilor de calificare inalta, inclusiv:
• bloc de studii si laboratoare
• biblioteca si sala de lectura
• sala sport si teren sportiv
• atelier pentru instruirea in producere
• poligon
• sala de cinema
• camin pentru 200 locuri
• cantina
Toate acestea creaza conditii adecvate pentru desfasurarea cu succes a instruirii, acumulare a deprinderilor practice in diferite domenii, activitati extradidacice, sectii sportive, cercuri de creatie etc.
In colegiu activeaza urmatoarele catedre:
- Catedra „Discipline socio-umanistice”
- Catedra „Discipline fundamentale”
- Catedra ” Discipline de specialitate”
- Catedra „Discipline de informatica”
Corpul didactic al Colegiului activeaza cu urmatoarele obiective:
• realizarea standardelor educationale acceptate de comunitatea mondiala;
• pregatirea specialistilor de inalta calificare in domeniul transportului feroviar al informatizarii transportului feroviar si in alte domenii, unde se necesita accesarea calculatoarelor in dependenta de cerintele economiei nationale;
• formarea personalitatii elevilor cu spirit competitiv, intreprinzator si cu capacitati de a se integra in termene minime la noile conditii;
• exersarea si armonizarea propriului sistem de valori in acord cu cel social;
• dezvoltarea personalitatii elevilor, a capacitatilor spirituale si fizice la nivelul potentialului sau maxim;
• educarea in spiritul indatoririlor civice fundamentale consfintite de Constitutia Republicii Moldova: devotamentul fata de patrie, grija pentru consolidarea statalitatii moldovenesti, indeplinirea constitutionala a obligatiunilor civice etc.;
• aprecierea valorilor culturale prin adoptarea unor criterii adecvate;
• formarea orizontului intelectual-cultural in scopul gustului estetic;
• stimularea interesului participativ la viata sociala;
• dezvoltarea responsabilitatii pentru mentinerea sanatatii si respectului fata de mediul ambiant.
Pentru organizarea si desfasurarea eficienta a procesului instructiv-educativ, colegiul renoveaza baza tehnico – materiala a cabinetelor, salilor de curs, laboratoarelor, atelierelor de productie, a bazei instructiv – metodice in corespundere cu cerintele actuale in productie. Colegiul dispune de utilajul necesar, sunt amenajate clase de calculatoare, care au acces la reteua INTERNET.
Colegiul dispune de un colectiv didactic cu o experienta bogata, cu o pregatire stiintifica si metodica buna, oameni pasionati de meserie si dornici de a transmite experienta, cunostintele si aspiratiile noii generatii.
Din cei 36 de profesori ce activeaza in Colegiu in anul 2007 – 2008, 28 sunt titulari, dintre care 5 profesori detin gradul didactic unu, 19 profesori – gradul didactic doi si 8 profesori cu cumul de functie, din care 2 profesori sunt detinatori de gradul didactic superior, 1 profesor – gradul didactic unu, 3 profesori – gradul didactic doi
In prezent colegiul pregateste specialisti la urmatoarele specialitati:
• 2052 „Transport feroviar”
• 1851 „Informatica”
"Transport auto "
In cadrul specialitatii „Transport feroviar” sunt patru specializari:
• 2052.01 – Organizarea si dirijarea transportului feroviar
• 2052.02 – Deservirea tehnica si reparatia componentei mobile a cailor ferate
• 2052.03 – Deservirea tehnica si reparatia traseului feroviar
• 2052.04 – Sisteme automatizate in transportul feroviar.
La 01.09.2006 numarul de elevi la sectia de zi era de 269 elevi, la sectia cu frecventa redusa – 71 de elevi. Contingentul de astazi – 340 elevi.
In ultimul deceniu are loc dezvoltarea si inserarea avantajoasa a tehnologiilor informationale, inclusiv si in domeniul transportului feroviar. In acest aspect informatizarea se distinge ca mijloc pentru realizarea obiectivelor strategice de baza ale domeniului:
• Marirea volumului de transportari;
• Majorarea capacitatii de prelucrare a marfurilor transportate;
• Micsorarea cheltuielilor de transport.
Informatizarea transportului feroviar este un proces de producere, de extindere si de accesare a informatiei si a serviciilor de informatii in transportul feroviar, care se bazeaza pe inserarea metodelor si mijloacelor de stocare, prelucrare, transmitere, pastrare a informatiei.
Obiectivul de baza consta in asigurarea informationala a tuturor proceselor si domeniilor de activitate ale transportului feroviar, in crearea unei baze informationale pentru eficientizarea activitatii domeniului.
Reesind din cerintele timpului, in anul 2004 Colegiul Tehnic Feroviar din Balti, fiind o institutie unica in Moldova de acest profil, a initiat pregarirea specialistilor la specialitatea 1851 „Informatica”, si ca obiectiv de baza avind pregatirea tehnicienilor-informaticieni in domeniul transportului feroviar, dar care pot activa si in alte domenii ale economiei nationale.
Комментариев нет:
Отправить комментарий